Nu börjar 2022 närma sig sitt slut. Vilket år det varit. Jag har gjort saker som jag aldrig någonsin tänkt jag skulle våga. Nicolina har blivit så oerhört stor. Det har hänt så mycket på så kort tid känner jag. Det känns så kul att kunna blicka tillbaka på året som gått och se allt vad som hänt och vad man gjort. 

 
I början av 2022 så kände jag mig inte alls pigg. Jag stannade hemma från jobbet. Det var många som hade blivit smittade av Covid på jobbet. Så även jag testade mig för covid. Jag hade alla symptomer man kunde ha under en vecka.. Ont i halsen, tappade smak & lukt, fick feber, var förkyld och hade ont/ värk i kroppen. Urs.. När resultatet kom så blev jag inte ett dugg förvånad att även jag hade fått Covid.. Så jag och Nicolina blev isolerade i minst 7 dagar. Vi roade oss hemma, såg på film, lekte affär av lite toarullar och gjorde en massa andra pyssel. För inte kunde vi åka till Leos lekland eller förskolan som Nicolina tänkte. Nä, men det gick över rätt snabbt ändå. Var relativt fort tillbaka till jobbet. Blev smittad trots jag tagit tre doser. Men både mitt lukt/ smaksinne kom tillbaka så sjukt sent. Trodde inte att jag skulle få tillbaka det igen. Jag som älskar att laga mat. En sak som jag fick rätt ofta efter att jag fick Covid var migrän. Det blev så illa att jag ibland kräktes eller inte kunde åka till jobbet, jag hade så ont. Det har jag aldrig haft problem med tidigare.. Så tror det är en “biverkning” som jag fick efter covid. . Men nu verkar det faktiskt ha släppt mer och mer. Det höll "bara" i sig i ca 6 - 7 månader ungefär. Så tacksam att det inte skett lika mycket migrän nu på slutet. Urs så hemskt det var. Har även i år fått kolla upp mitt “allergibesvär” kring min läpp som kan svälla upp utan någon anledning känns det som. Kanske beror det på något som jag ätit, men det är inte helt säkert. Tillslut efter ca 3 års tid har jag fått träffa en läkare som ska försöka hjälpa mig att reda ut varför det ser ut som att jag tar botox. Ja, det ser helt sjukt ut. Vill knappt gå till jobbet när den sväller upp. Men nu har jag fått utskrivet allergitabletter som jag kan ta om det sker fler gånger. Det är bara så sjukt irriterande när man inte vet riktigt varför. Men kanske under 2023 får man reda på anledning. Håller alla tummarna för det. 
 

I början av året så har vi tränat oerhört mycket på att Nicolina ska gå på pottan/ toan. Vilket gav så mycket resultat när vi fick en “pottbok” av hennes farmor. Då blev det så roligt att gå på både toan och pottan. Efter att man kissat/ bajsat skulle man välja ett klistermärke och klistra in det på en toa eller potta. När Nicolina insåg att man fick klistra fast klistermärken så använde hon ju nästan upp alla som fanns i boken. Det var en sjukt bra bok för att övergå till potträningen. Så det innebar att Nicolina fick extra mycket glass en period. Framförallt när vi försökte få henne att göra det mesta på toan istället för pottan. Det tog lite längre tid, men tillslut så. Men alltid nöjd med glass efteråt. Så under det här året har hon dessutom slutat med blöjan helt och hållet. Även under nätterna. Det känns så sjukt skönt faktiskt. Hon har dessutom slutat med nappen. 

Vi har åkt mycket skidor i år. Nicolina fick skidor julen - 21 och jag fick när jag fyllde år i mars. Det tyckte Nicolina var så roligt. Men även lite svårt naturligtvis. Nicolina har även klippt sig hos en frisör för första gången i år, lite innan sin 3 - års dag. När Nicolina fyllde 3 år så fick hon en cykel. En trehjuling, men vi hade en “vanlig” liten cykel som hon fick cykla på istället. Självklart med stödhjul. Den har hon tränat att cykla på fram och tillbaka till förskolan, och ibland på kortare promenader med hundarna. Eller till någon lekpark i närheten. På slutet av året blev hon lite bättre på att bromsa. Men man har fått sig en och annan springtur när hon cyklar. Men man ser att hon tycker det är så kul att cykla. Nästa år kommer hon förhoppningsvis vara bättre på att cykla eller bromsa. Den 24e april cyklade Nicolina utomhus för första gången. 

 
Nicolina har under året fått gå på bio tillsammans med mig och Johan. Då vi har umgåtts ganska mycket under året. Vi var inprincip ensamma i hela salongen, inte så många som ville se barnfilmer mitt på dagen. Det kom en familj innan filmen började. Nicolinas första film som hon såg på bio var Bamse & vulkanön. Sedan har Nicolina fått uppleva Mora Träsk med mig och sin farfar. Det tyckte hon var roligt. Samt besökt tandläkaren för första gången, nästa besök är om ca 2 år då de tyckte allt såg så fint ut.
 

Innan jag gick på semester så gjorde jag en ansökan till programmet Sveriges mästerkock. Var lite pirrigt när jag skickade in min ansökan. Har velat söka flera gånger men aldrig blivit av bara. Men nu, i år så tog jag mitt mod och sökte. Även om jag inte kom med så är jag stolt att jag vågade söka. Jag kommer söka fler år, så får man se om man kommer med ett annat år. Kanske, kanske inte. Men kommer aldrig att komma med om jag inte söker. 

Jag testade i år att plantera lite olika saker. Ska göra detsamma nästa år. Vi fick ändå lite gurkor, tomater. Ska köpa mig ett annat växthus och ställa på ett helt annat ställe. Där det blir mer sol. Åh så mysigt, längtar redan tills det är vår/ sommar. Dock länge kvar.. 

Men innan min semester började åkte Nicolina på vattkoppor. Hon fick inte överdrivet mycket. Men var ändå hemma ca 2 veckor innan min semester skulle börja. Vi firade midsommar i Robban med min familj. Nicolina fick testa att rida lite häst, vilket hon absolut inte ville sluta göra. Hon åkte tre gånger tror jag. 

Vilket agilityår vi haft. Vi har varit på sjukt många tävlingar, vilket vi är på varje år. Chivas kvalade inte in till SM för 2022. Men han har varit “föråkare” alltså att han fick visa upp för alla andra som skulle tävla hur banan gick. Vilket Johan och Chivas gjorde bra. Jag skulle inte våga springa där inför så många som tittade på plats, men sedan vet jag att det även streamas överallt. Sjukt läskigt. Men under året så har Nea tagit sig till klass 3, till den hösta klassen. Båda hundarna har börjat tävla i lag. Så de tävlar både indidivuellt och i lag. Så Chivas lag knep en plats till att tävla i SM 2023. Så vi har redan bokat hotell till den helgen. Gäller att vara ute i god tid. Så får vi se om någon hinner kvala in till SM innan perioden tar slut. Chivas saknar som sagt bara 1 pinne. Men båda har gjort bra ifrån sig under året. Vi är sjukt stolta över hur duktiga Chivas & Nea är. 

Chivas har i år tävlat 66 lopp, av dessa har han 34 felfria lopp & 54 i mål (kan vara 5, 10 fel..)

Nea har i år tävlat 78 lopp, av dessa har hon 24 felfria lopp & 52 i mål alltså med lite fel. Nea avslutade årets sista tävling med 2 SM pinnar & ett CERT! 

Vi hade en fantastisk vecka i Tärna med Jenny & Christoffer och deras barn, Elsa & Agnes. Så sjukt mysigt. Vi stannade där i en hel vecka. Så härligt att få komma bort ett tag. Vi gjorde ibland både lunch & middagar ute på muurikan på någon strand efter vi varit ute och fiskat tillsammans med båtarna. Alltså så magiskt. Tänk dig att vakna upp varje morgon, käka frukost och sedan åka ut på en liten utflykt. Nicolina tog mycket powernaps i båten, så trött hon var då vi var ute typ konstant hela dagar. Men det var så mysigt att kusinerna fick leka med varandra och umgås en hel vecka ihop. Det gör jag gärna om fler gånger. Så inprincip hela min semester har jag, Johan & Nicolina spenderat tid med varandra. Vi har gjort så mycket roligt ihop. Ett tag efteråt så flyttade vi faktiskt ihop igen. Det kändes bara så rätt, för jag är så kär. 

Det var under den tiden som Johan var i Norge som Nicolina fick ögoninflammation. Jag vabbade och kändes nästan som hon hade magsjuka. Jag tvättade inprincip varje dag och flera gånger per dag. Jag bytte bådas sängkläder varje dag. Tur gav det med sig rätt fort. Nicolina började att intressera sig mer och mer för bokstäver och siffror. Hittade några spel på telefonen som hon fick testa på att skriva och öva sig på bokstäverna vilket hon uppskattade. Ett tag efter min semester så började vi gå på något som kallas för Volleybompa för Nicolina. Det är barngymnastik för barn som är mellan 3 - 5 år. Hon söndagar när vi sa att vi skulle dit efter vi ätit middag. Men nu är det lite uppehåll, vilket är lite svårt att förstå. Men det var inte bara Nicolina som fått testa på lite “träning” utan även jag skaffade mig ett träningskort via jobbet. Sedan oktober  fram tills nu så har jag tränat ca 30 gånger. Vilket känns otroligt bra. Blev mindre på slutet av året, men ska snart komma igång igen med träningen. Väntar bara på mitt nya kort. Sedan ska jag boka in fler gruppträningar. Det är så oerhört kul, jag som aldrig ville träna på gym. Har nu faktiskt gjort det själv 1 gång. Som sagt att gym inte är för mig, har ändå vågat mig dit själv och tränat i ca 40 min. Det ska jag fortsätta göra 2023. Fortsätta med att gå på gymmet men även fortsätta med gruppass. Det är mitt nyårslöfte till mig själv. 

I början av december så bilade vi mot skåne. Vi besökte en kennel som vi eventuellt ska köpa valp ifrån. Men det är mycket som ska stämma in så det är ingen garanti eller helt bestämt. Blir det en till tik 2023 så blir det så. Jag hoppas att 2023 kommer bli ett bra år. 

Till nyår blir det en lugn kväll hemma. Vi ska laga en trerätters middag. Som planerna ser ut nu ska Johan laga en kantarellsoppa som förrätt med vitlöksbröd till. Vi ska tillsammans hjälpas åt med varmrätten som ska bli kött kanske oxfilé och lite tillbehör (potatis) av något slag. Sedan ska jag göra desserten. Hittade en bild som inspiration. Så det blir hallonmousse i en chokladskål, hallonsås med kladdig chokladbrownie och eventuellt lite nötter till. Ska ha en sån mysig och fin nyår, ska naturligtvis fira in det nya året med lite bubbel. 

 
Årets julkort jag tog hemma i vardagsrummet. Gjorde om gamla flyttkartonger till en eldspis, tycker ändå det blev helt okej. Även den här julen var Nicolina rädd för tomten. Så hon fick lite hjälp av mig att hämta paket och sedan fick det räcka. Hon tackade för sina paket och vinkade till tomten bara. Hon ville absolut inte sitta i tomtens knä eller så. Kanske nästa år. 
 
Vi önskar er alla ett riktigt gott nytt år. 

Kommentera

Publiceras ej